Selecteer een pagina
De politie blijkt vorig jaar bijzonder actief te zijn geweest om onze rijsnelheid te controleren. Flitsmeister ziet een toename van het aantal controles met ongeveer 10 procent.

Vooral op de A13 is alertheid geboden. De controle tussen Rotterdam en Delft staat voor het derde jaar op rij op nummer 1 in de flits top 10, vertelt Sjoerd Perfors, oprichter van Flitsmeister. Nog steeds ‘lonely at the top’, maar toch minder vaak gemeld, aldus Perfors. ‘In 2018 was die bijna driehonderd keer gemeld in 2019 bijna tweehonderd. Je ziet dus wel een afname van honderd stuks. Misschien dat meneer agent die daar staat toch wat variatie aan het opzoeken is.’
De Maasboulevard in Rotterdam staat op twee, de A1 bij Muiden op drie. Opvallend is volgens Perfors ook de aanwezigheid van locaties met wisselende maximumsnelheden in de top 10. ‘Mogelijk zorgt de aankomende maxiumsnelheidsaanpassing naar honderd voor meer bekeuringen op de A2 bij Abcoude’, zegt Perfors.

Van Saskia de Craen, verkeersonderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), mag er nog wel meer gecontroleerd worden. Het aantal ernstige verkeersgewonden laat over de afgelopen tien jaar een stijgende trend zien, blijkt uit de meest recente Monitor Verkeersveiligheid, over 2018. Daaruit blijkt ook dat er meer bekeuringen zijn uitgedeeld voor snelheidsovertredingen. Volgens De Craen komt het aantal echter nog niet in de buurt van dat uit 2007: ‘Het nog lang niet zo veel als tien jaar geleden. In 2008 waren dat er 12,5 miljoen’. SWOV ziet een direct verband tussen snelheidscontroles en een hogere verkeersveiligheid.