Selecteer een pagina

Verzekeraar wil klant duizenden euro’s extra premie laten betalen

Je parkeert je auto bij de supermarkt en twee maanden later vertelt je verzekeraar dat je schade hebt veroorzaakt aan de deur van een andere auto. Je moet duizenden euro’s extra premie betalen, bent je schadevrije jaren kwijt en krijgt vrijwel geen informatie over de claim. Mag dat allemaal zomaar?

Kursat Erarslan vertelt op het forum dat hij eind oktober werd gebeld door Univé dat er een schadeclaim tegen hem was ingediend. Hij zou met zijn deur tegen een andere auto geslagen hebben. Kursat ontkent dat dat was gebeurd. Univé meldt dat er een getuigenverklaring is en dat daarom Univé de schade gaat uitkeren aan de tegenpartij.

Univé levert geen informatie

Aangezien Kursat van mening is dat de schade niet aan hem te wijten is, vraagt hij om een schaderapport, foto’s van de schade, getuigenverklaring en wil hij dat er een expert naar de schadeclaim gaat kijken. Univé wil daar allemaal niet aan meewerken. “Ze reageerden niet op mijn verzoeken om informatie op te sturen. Univé heeft uiteindelijk ook de zaak gesloten moest ik via de app vernemen. Ze vonden dat door de getuigenverklaring voldoende bewezen was dat ik de schade zou hebben veroorzaakt.”

Enorme financiële gevolgen

Verzekeraar Univé roept in een brief dat zij 540,80 euro heeft overgemaakt naar de tegenpartij. Er is geen specificatie van de schade. Opmerkelijk is dat Kursat de schade kan ‘afkopen’ voor 193 euro. In diezelfde brief vertelt Univé dat Kursat de komende vijf jaar totaal 4100 euro meer premie moet gaan betalen. Zijn maandpremie gaat omhoog van 65 naar 160 euro. Daarnaast is hij z’n schadevrije jaren kwijt. 

‘Dit is onbehoorlijk’

Bert Kabel is verkeersrechtadvocaat bij SMART Advocaten. Hij is van mening dat het onbehoorlijk is van Univé dat de verzekeraar niet reageert op verzoeken van Kursat. “Kursat is bij Univé verzekerd en derhalve klant. Hij heeft als belanghebbende het recht om de relevante documenten te ontvangen.” Hij heeft hier financiële schade van.

Gegoochel met bedragen

Op verzoek van Radar stuurt Kursat een formele mail naar Univé waarin hij nogmaals vraagt om informatie. Univé verschaft na twee maanden ineens een getuigenverklaring en schaderapport. Daarnaast mailt Univé dat er 192 euro uitgekeerd is aan de tegenpartij. Dit strookt niet met de eerder genoemde 540 euro. Dat er meer dan 4100 euro extra premie moet worden betaald voor een schade van 192 euro is opmerkelijk te noemen. Daarnaast moet Kursat nog 110 en 86 euro betalen, maar hij weet niet waar dit voor is. Univé licht dit ook niet toe.

Getuige is zoontje van tegenpartij

Niet alleen kunnen er twijfels worden gezet bij de bedragen die Univé zou hebben uitgekeerd aan de tegenpartij, maar ook bij de getuigenverklaring. Radar is in het bezit van de getuigenverklaring waaruit blijkt dat de getuige de minderjarige (14) zoon is van de schademelder. Deze wil niet onder ede verklaren wat er gebeurd zou zijn. Univé neemt de getuigenverklaring als waarheid over en communiceert naar Kursat dat de schademelder daarmee aan de bewijslast heeft voldaan.

Wat moet je doen?

Advocaat Kabel zegt dat consumenten in dit soort situaties altijd het hele dossier moeten opvragen. “Het is algemeen bekend dat er in dit soort zaken verzekeringsfraude plaatsvindt. Wanneer je ten onrechte wordt beschuldigd, maak dit dan ook duidelijk aan je verzekeringsmaatschappij. Sowieso zou ik niet akkoord gaan met een hoge premiestijging terwijl het schadebedrag beduidend lager is. Je zou er onder protest dan altijd nog voor kunnen kiezen het schadebedrag zelf te betalen. Dat kan dan lonen. Ik vind dat je verzekeraar hier ook uit zichzelf op moet wijzen.”

Reactie Univé

Als Radar belt met Univé laat de verzekeraar binnen een dag aan Kursat Erarslan weten dat deze schadeclaim niet goed beoordeeld is. “Helaas moeten we echt zeggen dat de procedure voor deze behandeling niet goed is gelopen. Er had hier veel scherper en kritischer gehandeld moeten worden. Dat is echt een falen van ons geweest.”

Verder laat Univé weten:

“We hebben daarom meteen gezegd dat de terugval in het aantal schadevrije jaren ongedaan moet worden gemaakt. Meneer is ook opgebeld om dat te zeggen en wij vinden het ook heel vervelend dat dit gebeurd is. Daarnaast hebben we hem ook nog een bos bloemen aangeboden.”