Verkeershufters werden in 2019 fors vaker veroordeeld voor gevaarlijk rijgedrag of het veroorzaken van een verkeersongeval dan in 2018. Dat blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Raad voor de Rechtspraak.
OM kritischer, rechter strenger
In 2019 werden zo’n tweeduizend mensen veroordeeld, in 2018 waren dat er ruim zeventienhonderd. Volgens verkeersrechtadvocaat Bert Kabel gaat de rechter eerder over tot een veroordeling. Kabel ziet het maatschappelijke debat over rijgedrag als een belangrijke reden waarom rechters minder snel tot vrijspraak komen waar ze dat vroeger wel deden. Anderzijds denkt Kabel dat het OM kritischer is op de zaken die ze voor de rechter brengt: alleen kansrijke zaken komen nog voor.
Recidive is groot
Het totaal aantal verkeersovertredingen daalt, het aantal veroordelingen neemt tegelijkertijd toe, als mogelijke oorzaak denkt Kabel dat een grote groep automobilisten netter is gaan rijden en de resterende hufters beter in het vizier komen. En dat de handhaving strenger is. Datzelfde ziet verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen: ‘Er wordt er zwaarder opgetreden. Of het helpt is een tweede: er is een zeer grote recidive bij mensen die bij wijze van straf een cursus opgelegd hebben gekregen’.
Fragment beluisteren kan hier: