Selecteer een pagina

Hieronder vindt u een selectie van mijn interviews voor diverse kranten en websites

Reformatorisch Dagblad 'Interview Bert Kabel over verkeersrecht'

Reformatorisch Dagblad: 03 mei 2024

Artikel-Refomatorisch-dagblad-3-mei-2024

CBR-test ‘dunnetjes'

Telegraaf: 24 februari 2024

Artikel-Telegraaf-24-2-2024

Groot ongeluk ‘door appel pakken’: mag dit tijdens het rijden?

RTL Nieuws: 23 januari 2024

Even iets uit je tas pakken tijdens het rijden: het lijkt onschuldig, maar voor een beroepschauffeur uit de Betuwe betekende dit het begin van een nachtmerrie. Terwijl hij een appel uit zijn rugzak probeerde te pakken, veroorzaakte hij een ongeluk. Eén man overleed en drie mensen raakten zwaargewond. Mag je wel iets pakken tijdens het rijden als dit de gevolgen kunnen zijn?

Het ongeluk gebeurde al in januari 2022, maar de man staat nu terecht. Vroeg in de ochtend reed de beroepschauffeur over de A30 tussen Ede en Lunteren. Toen hij zijn aandacht even verloor, zag hij een file over het hoofd en knalde op een bestelbusje. Dat botste vervolgens weer op een ander busje. De afloop was dus dramatisch. En dat allemaal omdat de man naar eigen zeggen een appel probeerde te pakken.

 

Niet verboden

In principe is het niet expliciet verboden om iets te pakken tijdens het rijden. “Maar als je de verkeersveiligheid in geding brengt met je gedrag, bijvoorbeeld door te slingeren, valt dat onder artikel 5 van het verkeersrecht”, vertelt verkeersrechtadvocaat Bert Kabel. “Dan heb je dusdanig onoplettend of onvoorzichtig gereden dat er gevaarlijk rijgedrag ontstaat.” Dat is strafbaar. 

Hij voegt toe: “Wanneer je zo gevaarlijk rijdt dat je een ernstig verkeersongeluk veroorzaakt, dan valt dit onder artikel 6.” Vervolgens is het aan de rechter om tot een passende straf te komen. 

 

Artikel 5

Het artikel luidt als volgt: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

Men noemt dit ook wel het kapstokartikel binnen het verkeersrecht, omdat er veel overtredingen aan opgehangen worden. Eigenlijk staat er dat niemand zich gevaarlijk mag gedragen op de weg. Daar valt van alles onder: van door rood rijden tot tegen het verkeer in rijden.  

Kort gezegd: iets pakken mag, net als een sigaret opsteken en iets eten. Maar je moet wel met je gedachten bij de weg blijven, zegt Marco van Burgsteden van verkeerskennisplatform CROW tegen Editie NL. “Alles waarbij je je ogen van de weg haalt is in potentie risicovol. En volgens de wet moet je altijd opletten.”

Hij noemt het een kwestie van gezond verstand. “Het is altijd verstandiger om te zeggen: ik zet mijn auto even aan de kant om iets te zoeken of pakken.”

 

Zelfoverschatting

Maar lang niet iedereen doet dat. “Veel bestuurders vinden zichzelf beter dan de gemiddelde bestuurder, het is een stukje zelfoverschatting”, zegt Van Burgsteden. Het overschatten van het eigen rijvermogen dus. Daardoor denken mensen dat de navigatie regelen of iets pakken wel kan. “Maar ongeluk zit in een klein hoekje.”

Is het dan niet beter om nadrukkelijk vast te leggen dat dit soort dingen niet mag? “Dan moet je zoveel gaan regelen, dat is haast ondoenlijk”, zegt advocaat Kabel. “Je moet alles specifiek vastleggen. Een appel mag niet, mag een banaan dan wel? Of je regelt dat fruit niet mag en dan pakt iemand een scheerapparaat.”

Bovendien is zo’n concrete regel vrij moeilijk te handhaven door de politie. “Artikel 5 is daarom heel handig. Op die manier kan je het gewoon bestraffen.”

 

De strafeis

De chauffeur die het ongeluk op de A30 veroorzaakte, wordt verweten dat hij onoplettend en onvoorzichtig heeft gereden. De officier van justitie eist daarom een taakstraf van 240 uur en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een jaar. De uitspraak hoort de chauffeur over twee weken.

 

Bron: Editie NL
Onbetaalbare aanmaningen op verkeersboetes

RTL Nieuws: 12 december 2023

Boetes moeten mensen afschrikken, maar bij tienduizenden gezinnen zorgen ze met name voor geldzorgen. Vooral aanmaningen leiden tot diepe schulden waar ze niet zomaar uit komen. Ondertussen lopen de kosten verder op en komt het geld bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) juist binnen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant over de afgelopen drie jaar. Jaarlijks worden gemiddeld 8 miljoen boetes uitgedeeld. Van die boetes worden er 900.000 niet in één keer betaald, waarop een aanmaning volgt. In nog eens 459.000 gevallen wordt een tweede aanmaning gestuurd. Hierdoor wordt het boetebedrag van 707 miljoen euro uiteindelijk 844 miljoen. Dat is inclusief administratiekosten.

Het gaat lang niet alleen om monsterboetes voor zwaardere overtredingen die niet worden betaald: ook de boetes voor lichtere vergrijpen blijven soms liggen. “Sommige mensen betalen die niet, waardoor dat bedrag oploopt”, zegt verkeersjurist Bert Kabel tegen Editie NL. “Daar zit het probleem, want daardoor ontstaan er gigantische incasso- en aanmaningskosten.”

Aan de Volkskrant vertelt Dilan Yesilgöz, demissionair minister van Justitie, dat de verhogingen fors en ingrijpend kunnen zijn. Tegelijkertijd noemt ze deze kosten ook vermijdbaar door ze op tijd te betalen of gebruik te maken van een betalingsregeling.

Niet kúnnen betalen

Maar soms gaat dat simpelweg niet. “Veel mensen hebben een prima inkomen, maar houden onderaan de streep weinig over”, zegt Kabel. “Soms zijn andere kosten gewoon heel hoog. Dan moet je de keuze maken tussen de huur en een verkeersboete.”

Op deze manier zijn boetes niet alleen meer een afschrikmiddel. Ze zorgen voor verstrekkende gevolgen. “De opstapeling van aanmaningen heeft vooral bij mensen in geldnood een groot bijgevolg: stress”, zegt gedragseconoom Eva van den Broek. “Juist als je het écht niet kunt betalen, kan die opstapeling funest zijn.”

Onverzekerde voertuigen

Verkeersboetes krijg je niet alleen door te hard rijden of een rood stoplicht negeren. De meeste mensen komen in de problemen door onverzekerde voertuigen. Dat wordt gecontroleerd via het kentekenregister. Het kan een boete van 400 euro opleveren, maar met twee aanmaningen kan dit bedrag oplopen naar 2400 euro.

Maar daar houdt het CJIB volgens Van den Broek geen rekening mee. “Het CJIB weegt omgevingsfactoren niet mee, maar communiceert wel dat de boete steeds hoger wordt”, zegt ze. “Ondertussen worden brieven niet meer geopend, want dat loont niet. Dus de boodschap dat er nu moet worden betaald komt niet over.”

Overleven

Mensen die het niet breed hebben zijn met hele andere dingen bezig. “Welk eten ze kunnen kopen, bijvoorbeeld”, zegt Van den Broek. “Als mensen geldstress hebben, dan zorgt dat voor een blikvernauwing, ze kunnen alleen maar aan het nu denken. Dat heeft niks met intelligentie te maken, maar met overleven. Ze gaan naar de voedselbank en laten die envelop liggen.”

Het idee van een boete gaat op deze manier aan zijn doel voorbij, vindt verkeersjurist Kabel. “Als je het al niet kan betalen, wat heeft zo’n boete dan voor zin?” Aanmaningen als pressiemiddel om de boete te betalen, verliezen dan ook hun nut. “Als mensen het echt niet kunnen betalen dan heeft het verhogen geen zin, vooral als je juist daardoor in de problemen komt.”

‘Verhoging moet omlaag’

Kabel vindt daarom dat de verhogingen omlaag moeten. Ook staat de jurist positief tegenover het idee van een toetsingssysteem om naar individuele situaties te kijken. “Dat is er nu helemaal niet bij de lagere boetes”, zegt Kabel. “Als overheid kun je in zo’n situatie ook zeggen: laten we contact opnemen met die persoon en vragen waarom het niet betaald wordt.”

“Zo kan je voorkomen dat iemand een systeem ingaat van automatische verhogingen en lever je juist meer maatwerk”, denkt Kabel. “Als overheid hoor je de burger te helpen en niet verder in de problemen te brengen.”

 

Bron: Editie NL
Doorrijden na een (dodelijk) verkeersongeluk, waarom doen mensen dat?

Rijmond nieuws: 04 september 2023

Het gruwelijke ongeluk afgelopen weekend op de Maasboulevard maakt veel los. Een man van 79 en een vrouw van 74 werden zaterdagavond op een zebrapad geschept door een bestelbus en overleefden dat niet. De bestuurder sloeg op de vlucht. Een blik op de reacties op sociale media na het ongeluk leert dat vluchtende bestuurders al snel worden bestempeld tot de duivel. De praktijk is minder zwart-wit. “Iedereen kan zo’n shockreactie krijgen”, zegt een verkeerspsycholoog.
Een harde klap. Je zit in de auto en je hebt iets geraakt. Een golf van paniek overvalt je en je begint te hyperventileren. In een milliseconde zie je je hele toekomst aan diggelen vallen. De consequenties lijken niet meer te overzien.
Problemen met de politie. Je partner, familieleden of vrienden die met je breken. Haatberichten van volslagen vreemden op sociale media. Plots lijkt het verleidelijk om door te rijden. Te doen alsof dit gewoon nooit is gebeurd, of dat je niets hebt gemerkt. Maar wat gebeurt er precies als je dit doet? En hoe vaak komt het voor?
In 2022 vervolgde het Openbaar Ministerie landelijk 3397 verdachten voor het doorrijden na een aanrijding. Volgens onderzoek van verzekeraar Independer, op basis van politiecijfers en data van het Waarborgfonds, is Rotterdam een van de koplopers van het land op het gebied van doorrijdincidenten. Ook schrikbarend is het aantal landelijke verkeersdoden in 2022: 737. Dat waren er 155 meer dan in 2021 en het hoogste aantal verkeersdoden in 15 jaar.

Twee soorten doorrijders

Waarom rijden zoveel bestuurders door na zo’n verschrikkelijk ongeluk? Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zijn doorrijders in twee groepen te vangen. “Er is een groep die heel bewust doorrijdt. Om ermee weg te komen. Zij hebben iets in hun bloed zitten of willen de confrontatie niet aangaan.”
Bij deze groep hangt het doorrijden volgens hem vaak samen met een ander strafbaar feit. Dat merkt ook Bert Kabel, een advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht. “Alcohol of drugs. Of iets wat in Rotterdam zomaar weleens zou kunnen voorkomen: ze zijn onderweg naar het plegen van een aanslag.”
Verkeerspsycholoog Tertoolen merkt vanuit zijn werk dat deze mensen nauwelijks spijt lijken te hebben van hun acties. “Het is verbazingwekkend hoe hardleers deze mensen zijn. Ook al zijn ze hard gestraft en hebben ze veel negatieve gevolgen ondervonden. Ze vinden het nog steeds onzin dat ze worden vervolgd.”
Dan is er de groep die in shock raakt. “Bij hen is het een instinctieve reactie. De vecht- of vluchtmodus treedt in. Het is nog steeds niet goed te praten, maar in een stressvolle situatie kan een vluchtreactie optreden. Na een paar uur neemt het rationele brein weer over. Meestal melden ze zichzelf dan bij de politie.”
Kabel noemt het de ‘klassieke reactie’. “Iemand weet niet wat hij moet doen en rijdt weg, maar bedaart daarna snel weer.”
Daarom kun je volgens Tertoolen niet iedereen over één kam scheren. “Het gaat te ver om te zeggen dat het slechte mensen zijn. Omdat iedereen zo’n shockreactie kan krijgen.”

Op de plaats van het ongeluk zijn bloemen neergelegd © JB Media

Alsnog melden

Het is juist vanwege deze mensen dat politie doorrijders de kans geeft om zich binnen twaalf uur vrijwillig te melden. Wie dat doet, kan door de officier van justitie niet worden vervolgd voor doorrijding na een aanrijding.
Maar: dit geldt niet als je iemand in hulpeloze toestand hebt achtergelaten. Er is nog een uitzondering, zegt Kabel. “Als de politie je al eerder op het spoor is, ben je te laat. Je kunt je niet alsnog melden als een arrestatieteam voor je deur staat.”
De advocaat merkt dat het vaak mensen zonder strafblad zijn die zichzelf naderhand melden bij de politie. “Mensen die verder niets op hun kerfstok hebben. Iemand die het toch niet zo nauw neemt met de regels meldt zich vaak niet.”
Wat Tertoolen betreft mag die twaalf uur wel wat korter. “Het is een terechte regel, maar te lang. Mensen die echt in paniek waren, melden zich veel sneller. Door die twaalf uur zie je dat ook die ‘bewuste doorrijders’ zich weleens melden, maar dat is dan puur omdat het ze heet onder de voeten wordt. Het kenteken is bijvoorbeeld dan al verspreid.”
In de Tweede Kamer is niet iedereen fan van de regel, omdat het mensen met een slok op de kans geeft de alcohol uit hun bloed te laten verdwijnen. CDA en PVV dienden vorig jaar een motie in om de regel op te schorten.

Straffen

Justitie neemt doorrijden na een ongeluk niet licht op. De maximale straf hiervoor is één jaar. Die straf ziet Kabel in de praktijk bijna nooit. “Het hangt af van de omstandigheden.” Er zijn allerlei dingen te bedenken die een straf lichter of zwaarder kunnen maken. “Als je iemand aanrijdt op een buitenweggetje, verkleint dat de kans dat er op tijd hulp komt.”
Wie door roekeloos rijgedrag een dodelijk ongeluk veroorzaakt en doorrijdt, kan lang achter de tralies verdwijnen. De straf voor het doorrijden komt bovenop de straf voor eventueel rijgedrag. “Daarvoor staat in de basis drie jaar, maar er kan nog zes jaar bijkomen”, zegt Klaver. Ook hierbij zijn de omstandigheden weer belangrijk. “Hoe zwaar was het ongeluk? Was iemand onder invloed?”
Hoewel de meldtermijn niet geldt voor mensen die iemand hulpeloos hebben achtergelaten, speelt het wel of niet melden bij de politie zeker een rol. Dat bevestigt landelijk verkeersofficier van het Openbaar Ministerie Achilles Damen. “Dat nemen we mee in de strafeis.”
Justitie neemt ook mee hoe een verdachte zich opstelt in de rechtszaal, tijdens het verhoor en naar de nabestaanden. Klaver: “Laatst was ik bij een zaak tegen mensen die een aanrijding hadden veroorzaakt met een dure huurauto. Ze hadden veel te hard gereden, maar bleven zeggen dat het slachtoffer voorrang had moeten verlenen. Dat valt niet goed bij de rechter.”
Een dodelijk geval en doorrijden worden uiteindelijk bij de rechter gepresenteerd als één eis.
Damen zegt dat de vervolging van doorrijders sinds 1 januari 2020 eenvoudiger is geworden. Voor die tijd moest iemand op heterdaad worden betrapt. “Voorheen konden we een kenteken hebben, maar dan mochten we de bestuurder niet zomaar oppakken.” Sindsdien merkt hij dat hij doorrijders makkelijker in de kraag kan vatten.
Voor de nabestaanden van een dodelijk ongeluk is het volgens Damen extra pijnlijk als iemand is doorgereden en zichzelf niet heeft gemeld. “Als de bestuurder wel door heeft dat hij of zij de fout is in gegaan, dan zetten we – als daar van beide kanten behoefte aan is – een mediation op. Dat kan helpen bij het rouwproces.”

Trend

Zowel Tertoolen als Kabel hebben het gevoel dat fout rijgedrag de laatste jaren toeneemt. Kabel denkt dat de mentaliteit is veranderd en dat zorgt mogelijk voor meer dreiging op de weg. “Drugs zijn tot op zekere hoogte geaccepteerd en makkelijk verkrijgbaar. Dat was 20 jaar geleden niet zo.”
De verkeerspsycholoog pleit voor hogere straffen en betere voorlichting. “Die kunnen afschrikken. En als er een hoge pakkans is, zou dat helpen. Misschien zou het ook helpen om die 12 uur beter te communiceren.”

 

 

Boete voor patser niet te handhaven

Telegraaf : 27 juni 2023

 

Beren op de weg

Leeuwarder Courant: 17 december 2022

 

Vrouw rijdt te hard op weg naar stervende dochter en krijgt boete

Algemeen Dagblad: 27 oktober 2022

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is door het AD geïnterviewd.

Artikel-AD-27-10-2022-B-Kabel

 

 

 

Het truckdrama in Nieuw Beijerland

Algemeen Dagblad: 30 augustus 2022

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is door het AD geïnterviewd over het truckdrama in Nieuw Beijerland. Bert geeft uitleg over de vraag wat de chauffeur juridisch gezien mogelijk te wachten staat.

Artikel-AD-30-8-2022

 

Onvrede over illegale acties boeren: 'Vrees voor wetteloosheid'
NOS Nieuws – 28 juni 2022

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is door de NOS geïnterviewd over de snelwegblokkades door boeren. Bert heeft uitgelegd wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van blokkades van snelwegen. Ook heeft hij uitgelegd welke maatregelen de overheid kan nemen.

Lees het hele artikel.

 

Bron: Huisman media

Raad bezorgd: snelheidsboetes op 'onveilige' weg te makkelijk aanvechtbaar

NH Nieuws – 29 oktober 2021

Kunnen mensen te makkelijk onder een snelheidsboete uitkomen op de veelbesproken Kanaaldijk in IJmuiden? Daarover is raadslid Sander Scholts namens de partij Forza! in Velsen bezorgd. Volgens de juridische status van de weg zouden er snelheidsborden van tachtig kilometer per uur langs de weg moeten staan, maar er staan borden van zeventig. Scholts vraag zich af of dat ervoor zorgt dat snelheidsovertreders hun boete succesvol kunnen aanvechten.

Lees het hele artikel via:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/293881/raad-bezorgd-snelheidsboetes-op-onveilige-weg-te-makkelijk-aanvechtbaar

De 'Benz van Beijum': Achtergelaten auto zorgt voor Gronings mysterie

Editie NL – 7 juli 2020

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is door RTL Editie NL geïnterviewd over een in de Groningse wijk Beijum achtergelaten Mercedes Benz. Bijgaand de link naar het artikel met daarin het videofragment.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5169878/mercedes-benz-achtergelaten-auto-groningen-mysterie-crimineel-niet

 

Het gebruik van dashcambeelden

Editie NL – 18 juni 2020

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is door RTL Editie NL geïnterviewd over het gebruik van dashcambeelden voor het bewijs van
verkeersovertredingen. Bijgaand de link naar het artikel met daarin het videofragment.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5158351/rijbewijs-inleveren-na-filmpje-internet-verkeersboete

Mag je geparkeerde auto ergens voor altijd blijven staan?

de Stentor – 11 januari 2020

Advocaat Bert Kabel is door de Stentor geïnterviewd over een op de openbare weg geparkeerde auto die daar lang staat.
Hij geeft daarin uitleg hoe lang een auto daar mag blijven staan.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/wat-is-er-aan-de-hand-met-deze-beschimmelde-auto-langs-de-a1-bij-apeldoorn~a4d58cc0

 

 

Politie worstelt met aanpak van lachgasrijders

Brabants Dagblad – 03 januari 2020

Dit artikel gaat over de aanpak van bestuurders met lachgas achter het stuur. Advocaat verkeersrecht Bert Kabel geeft uitleg over de wijze waarop door de overheid op lachgas in het verkeer gereageerd kan worden.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/politie-worstelt-met-aanpak-van-lachgasrijders-kruip-de-eerste-uren-na-een-ballonnetje-niet-achter-het-stuur~aebf1a9d/

Mag je zwijgen als je weet wie met jouw auto een ongeluk kreeg en doorreed

Omroep Brabant – 9 september 2019

Dit artikel gaat over een verkeersongeval in Helmond waarbij de bestuurder de plaats van het ongeval heeft verlaten. De kentekenhouder van de auto stelt dat hij niet heeft gereden en wil niet zeggen wie wel. Omroep Brabant heeft advocaat verkeersrecht Bert Kabel hierover geïnterviewd.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3064825/Mag-je-zwijgen-als-je-weet-wie-met-jouw-auto-een-ongeluk-kreeg-en-doorreed-Niet-slim

 

Mag ik met een elektrische step de openbare weg op?

RTL EditieNL – 7 augustus 2019

Advocaat verkeersrecht Bert Kabel is geïnterviewd over de vraag of mensen met een elektrische step de openbare weg op mogen. Bijgaand de link naar het artikel met daarin het videofragment.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4803811/elektrische-steps-de-weg-op-wel-niet-de-regels-onewheel-skateboard-segway 

Lachgas is echt een probleem aan het worden

NOS – 29 april 2019

In dit artikel treedt vanwege zijn expertise op het gebied van verkeersrecht advocaat Bert Kabel op.

“Mensen die lachgas gebruiken, moeten zich realiseren dat als ze onder invloed een ongeluk veroorzaken ze daar niet makkelijk mee wegkomen”.

https://nos.nl/artikel/2282615-lachgas-is-echt-een-probleem-aan-het-worden.html

Politie gaat verkeershufters achtervolgen: 'We willen ze op heterdaad betrappen'

Editie NL 24 september 2018

In dit artikel treedt expert verkeersrecht advocaat Bert Kabel op voor een 21 jarige verkeersovertreder.

“De politie is met iets bezig zonder wettelijke bevoegdheid.”

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4427776/politie-gaat-verkeershufters-achtervolgen-we-willen-ze-op-heterdaad

Pinkpop-crash kan noodlottig ongeval zijn

Algemeen Dagblad 22 juni 2018

In dit artikel is expert verkeersrecht advocaat Bert Kabel door het Algemeen Dagblad geïnterviewd.

,,Als er geen opzet in het spel is, komt de Wegenverkeerswet in beeld.

https://www.ad.nl/binnenland/expert-verkeersrecht-pinkpop-crash-kan-noodlottig-ongeval-zijn~acb04b97

Steeds meer verkeershufters ‘mild’ gestraft

Eindhovens Dagblad 24 januari 2017

In dit artikel is Bert Kabel door het Eindhovens Dagblad geïnterviewd over de straffen die worden opgelegd aan bestuurders die zich schuldig maken aan overtreding van artikel 6 Wegenverkeerswet. Aanleiding is een onderzoek de Tilburg University. Er zouden te lage straffen voor te laag worden gestraft voor roekeloosheid in het verkeer. Bert Kabel betoogt dat bestuurders niet voor artikel 6 Wegenverkeerswet moeten worden veroordeeld omdat de maximumstraf niet te hoog zou zijn.

Verkeershufters gestraft

Achter het stuur met 3,5 promille. Absurd hoog
Brabants Dagblad 17 december 2016

Dit artikel gaat over een mevrouw die met twee kinderen in haar auto tegen een boom is gebotst.
Daarbij is 3,5 promille geconstateerd.
In het Brabants Dagblad geeft advocaat verkeersrecht Bert Kabel uitleg over het absurd hoge
alcoholpromillage en de wijze waarop de strafzaak waarschijnlijk zal worden afgedaan.

artikel-brabants-dagblad

 

Vermeend hardrijder ontloopt zijn straf door blunder justitie

In het onderstaande artikel is Bert Kabel als advocaat verkeersrecht door het AD geïnterviewd naar aanleiding van een
arrest van de Hoge Raad. Het OM had een verdachte vervolgd ter zake van het te snel rijden.
Het OM had hem destijds beter als kentekenhouder kunnen vervolgen.
Door deze inschattingsfout loopt het OM het risico dat er in het geheel geen straf meer kan worden opgelegd.

Onterechte parkeerboetes in Paradijslaan in Eindhoven

Dit artikel gaat over parkeerboetes die door de Gemeente Eindhoven zijn opgelegd aan mensen die hun auto op de Paradijslaan in Eindhoven hadden geparkeerd. Aan het begin van de straat staan twee tegenstrijdige borden. Een bord zegt dat je niet mag parkeren en het andere bord zegt dat je wel mag parkeren, mits je betaalt. Bert Kabel geeft als verkeersrechtadvocaat zijn mening.

Artikel-ED-20-1-2016

Flikken Rotterdam zelf in overtreding

In dit artikel is Bert Kabel door het Algemeen Dagblad geïnterviewd over het rijden zonder verzekering door Flikken Rotterdam. Zijn conclusie is dat wanneer een voertuig gebruik maakt van de openbare weg er een WA-verzekering voor dat voertuig moet zijn afgesloten. Groene kentekenplaten mogen slechts voor een beperkt aantal situaties worden gebruikt.

Artikel-AD-7-10-2015

25 km per uur
Fiets 6 februari 2015

In dit artikel geeft Bert Kabel als advocaat verkeersrecht aan het tijdschrift Fiets zijn mening over plannen om voor
fietsers een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur in te voeren.
Hij ziet nog wel wat haken en ogen aan invoering van dit plan.

Artikel-Fiets-februari-2015